Vår Nilssonmotor är tillverkad 1924 på bröderna Nilssons mekaniska verkstad i Västervik. Vid full kapacitet utvecklar den 5 hk. Vi i hembygdsföreningen fick förra året förtroendet att överta motorn och har nu återställt den i fullt fungerande skick. Detta är mycket tack vare Hans Åkessons kunnande och vägledning.

Hembygdsföreningen har i samarbete med Västerviks museum renoverat den tändkulemotor som finns vid Valstadkvarn, strax väster om Verkebäck. Renoveringen leddes av Hans Åkesson och nu är motorn återigen i körbart skick. För mer information om Valstadkvarn vänligen kontakta Västerviks museum.

Under arbetet med motorn spelades några filmer in och dessa går att beskåda på följande adresser:

Vi har nu under några år lärt oss grunderna i tändkulemotorns mekanik och skötsel såväl något om dess historia. Men nu har vi tagit kunskaperna till en högre nivå. Den 4 april påbörjades arbetet med att renovera en motor. Motorn i fråga är tillverkad i Vimmerby av NA Beijers Mekaniska verkstad året 1924. Motorn har 20 effektiva hästkrafter och har främst använts till tröskning och sågning.  Här nedan följer lite bilder på de moment som utfördes. Ifall ni skulle vilja deltaga på några utav de andra träffarna som har att göra med renoveringen av motorn hör av er till någon i styrelsen.

Nu är kursen i skötsel och hantering av tändkulemotorer avslutad för denna gång. Uppslutningen var  mycket god och fler personer ville lära sig att hantera dessa motorer. Så syftet med kursen, som initierades av Hans Åkesson, att lära ut och bevara kunskapen om dessa motorer verkar fungera mer än väl. Här visas en del bilder från dagen den 19 april då vi i strålande sol  kunde höra det dunkande ljudet från dessa motorer.

Det handlar knappast om en knapptryckning för att få igång denna motor

I full fart....

En läromästare pekar alltid med hela handen, annars kan det va...

Utan kunskap om blåslampor kommer man inte långt med 2 ton tändkulemotor