För första gången på flera år malde hembygdsföreningen spannmål som sedan maldes till mjöl. En riktig storsäljare visade det sig vara!

Regn och sol avlöste varandra men dagen bjöd mer än 600 personer på flera upplevelser utöver det vanliga. Hantverk och motorer levde under några timmar i symbios med varandra. Vi vill även tacka Hjorted GoIF och LRF för ett gott sammarbete.

Nedan följer bilder från tidigare år

Hjorteds brandkår var på plats och hade detta år ett mycket uppskattat program med

tipspromenad, visning av brandbil och information till barn och vuxna om brandsäkerhet.

Nedan följer några filmer

TIDIGARE ÅR

Den 23 augusti 2008 avslutades motor och hantverksdagen. Trots relativt dåligt väder kom över 700 besökare till parken för att ta del av utställarnas hantverk, lära sig något om motorer och äldre jordbruksredskap och samtidigt njuta av den vackra miljön och några av de delikatesser som erbjöds från vårt kök. Mats Mohlin stod för underhållningen. Att detta evenemang ständigt växer tar vi i hembygdsföreningen som ett tecken på att vårt arbete uppskattas och att vårt mål som kunkspasspridare hembygdsvärnare uppskattas. Nedan följer bilder från dagen med några av de olika moment som erbjöds våra besökare.

En Bolinder Munktell 10 traktor kördes även upp till parken för beskådning under dagen.

Ett stort urval av BM traktorer fanns att beskåda under dagen

En "Guldkalv" dvs Ferguson 35  fanns att beskåda i parken under dagen.

Ett, för hantverks och motordagen, stort antal grålletraktorer från bygden slöt upp

Tack vare ihärdigt arbete från den svenska ferguson klubben drivs intresse och kunskapen vidare. För andra året i rad får vi besök av sveriges största förening för ett enskilt traktormärke, vi är mycket tacksamma för detta.

Lars-Erik Andersson med son från Gissebo visade upp konsten att göra gärdesgårdar

Vedkapning och vedklyvning i fullgång med en av många aktiva tändkulemotorer under dagen

Få behärskar konsten att tillverka takstickor men Olle behärskar konsten till fullo. Här drivs stickhyvlen av en tändkulemotor och resultatet kan beskådas neden.

I vår smedja var det full aktivitet hela dagen. Smidandet stod Gösta Nilsson för och folksamlingarna utanför smedjan var täta. Gösta driver även smedjan vid Jansbo utmed E22

Vi hade även besök av en ångmotor, vilket fulländar utbudet av motorhistorisk utveckling under dagen.

Dessa är bilder från Hjorteds hembygdspark den 18:e augusti 2007. Under denna dag besöktes parken av omkring 800 personer. I bra väder fick vi ta del av både underhållning, god mat och en teknisk och design mässig rundvandring bland maskiner och fordon av alla dess slag.